يوميات محامى تحت التمرين

تخرجت من الجامعة سنة ٢٠٠٨ وعملت محاميا ( تحت التمرين )


 نظير راتب شهري ١٥٠ جنيه ( نعم مائه وخمسون جنيه فقط لا غير ) ... والحقيقة المبلغ ده وقتها كان عادي ممكن تدفعه في أكلة في مطعم ، وده اللي كنت بعمله بالفعل ، يتصرفوا في يوم ، وبقية الايام بصرف من جيبي. 

اول اسبوع ليا في المكتب ، استاذي اداني قضية في جنح مستأنف وقاللي اكتب فيها مذكره ، ودي كانت اول مره اكتب فيها مذكره في حياتي. 

جبت شوية الكتب ( اللي كانت عندي وقتها ) وفضلت ابحث وادور ، وخدت مني قرابة ثلاث ساعات.

تاني يوم عرضتها عليه ، تناقشنا فيها وصححلي بعض الحاجات ، ونبهني ان احكام محكمة النقض اللي انا مستشهد بيها بعيدة شوية عن الموضوع ، ولازم اشوف احكام نقض مباشرة وتمس الموضوع بشكل اكبر. 

وفضلنا علي هذا الحال طوال فترة تمريني ، اكتب مذكرات في كافة القضايا ، وطبعا احضر جلسات ، والشغل الاداري احيانا ،رغم اني كنت بتهرب منه ، على عكس زميلي الاخر اللي كان عاشق لانهاء الشغل الاداري ، وبيقول ابعدوني عن موضوع كتابة المذكرات ده. 

  • لو نظرت للقصه دي بعين السخط ، هقول استاذي بيستغلني ، قضيه ياخد فيها خمسين الف جنيه وانا اللي كاتب كل حرف فيها ، وفي الاخر اخد ١٥٠ ؟ 
  • ده لو فواعلي بياخد ١٥٠ جنيه في اليوم ، ده استغلال !!

ولو نظرت ليها بعين متبصره هقول ، فترة التمرين في حد ذاتها ، غايه ام وسيلة ؟

لو هي الغاية ونهاية الطموحات ، يبقى اسيبه طبعا ، وفيه مكاتب كمان كانت بتدي الف جنيه ( وقتها ) ، وأفضل اتنقل من مكتب لمكتب من اللي بيدفع اكتر ، لحد ما الاقي عندي اربعين سنة وراضي اخد الفتات. 

اما لو مدرك ان فترة التمرين وسيلة ، وفي نفس الوقت مش راضي بالراتب ، يبقي من الحكمة اني احاول اختصر فترة التمرين دي بقدر الامكان ، ازاي ؟

يعني اللي اتعلمه في شهر احاول اتعلمه في اسبوع ، اشتغل واشوف القضايا في مكتب استاذي وهي بتخسر قدام عيني ، واجيب الحكم واشوف القاضي رد ازاي علي المذكره اللي انا كاتبها ، بتعلم في قضايا الناس ببلاش. 
واما القضيه بتخسر ، استاذي اللي خسر ، مش انا.

وفي المقابل لو القضيه كسبت ، برضه استاذي اللي كسب مش انا. 
......

* يعني انت تقصد ان المحامي يشتغل ب ١٥٠ جنيه في الشهر ؟

قطعا وحتما لا اقصد ذلك ، لكن انا بتكلم عن تجربتي الشخصيه. 
* امال ايه معنى البوست ؟

معناه انك طالما مش بتاخد راتب كافي ( وده اكيد ) ، يبقي التصرف الحكيم انك تحاول تتعلم بسرعة وتستقل ، وبدل ما استاذك بيديك الف جنيه طول الشهر علي خمسين قضيه بتحضر فيهم ، انت لوحدك هتاخد الالف جنيه في قضيه واحده هتحضر فيها لو استقليت. 
* لا بس المفروض الرواتب تزيد عن كدا ؟

اكيد المفروض تزيد ، لكن عمرها ما هتوصل للدرجة اللي انت متخيلها ، لان الموضوع كله اساسا مؤقت ، بالضبط زي الموظف المؤقت بياخد راتب قليل جدااا. 

* بس فيه مكاتب بتدي عشر الاف جنيه في الشهر ؟

بص يا سيدي ، المبالغ دي بتكون في مكاتب المحاماة الدوليه ، زي مكتب شلقاني مثلا وغيره ، وده ليه وضع تاني ، وصعب جدااا اصلا انت تتعين هناك ، بيحتاجوا لغة واختبارات وقصة طويله. 
اما مكاتب كبار المحامين زي مرتضي منصور مثلا ، اعرف حد كان بيشتغل معاه راتبه مكنش مكمل الف جنيه ، ومكملش معاه ست شهور وسابه لانه مكنش بيتعلم حاجة. 

وانت بذمتك لما تستقل وتفتح مكتب هتدي رواتب كام ؟ جاوب وخليك امين مع نفسك. 


هل لو خدت مائه الف في قضيه هتدي المحامي اللي معاك عشر الاف ؟ طب وبقية المحامين اللي عندك هتعمل معاهم كدا ؟
قطعا عمرك ما هتعمل كدا ، لان ببساطه المائه الف دي وقتها يدوب هتكون مكفية مصاريفك ، لان كل ما دخلك بيزيد نفقاتك بتزيد ، دلوقتي بتجيب بدله بالف جنيه ، لو معاك فلوس غصبن عنك هتجيب بدله بعشر الاف وهكذا ، ده غير مصاريف بيتك واولادك ومدارسهم ، ده غير انه اساسا نظرتك للمحامين المتدربين في مكتبك ، انهم ( بيتدربوا ) يعني هدفهم الخبره مش الفلوس ، فيدوب هتديهم الفلوس اللي تكفيهم من وجهه نظرك ، حتي لو كانت في حقيقة الامر غير كافية. 
......

وعلي هامش البوست ، لما سجلت دكتوراة ، الدكتور طلب مني مراجع بالالاف الجنيهات ، ووسط الكلام قاللي ، انت فاكر حرف ( د ) اللي هيسبق اسمك ده هييجي بالساهل؟ ده هيفتحلك باب كبير للعلم والفلوس ، لازم تدفع مقابله دلوقتي. 
ولما فكرت في كلامه لقيت كلامه صحيح ، لا تعطيني سمكة ولكن علمني كيف اصطادها.


ونرجع نقول لو حضرتك شايف ان عندك المؤهلات الكافيه انك تاخد راتب خمس الاف وعشر الاف ، فأديني رشحتلك مكتبين من مكاتب المحاماة ، الشلقاني وذو الفقار وغيرهم كتير من المكاتب الدوليه ، راتبك هناك هيكون بالدولار ، وازيد من راتب مدير نيابه ، بس هل هتنجح في الاختبار وهتتقبل ؟
بقلم المحامي محمد الصادق

0 تعليقات

شهادة عملائنا

نفتخر بجميع عملائنا المحليين والدوليين ونسعى دوماً الى نيل رضاهم عن خدماتنا

Martin Glover

Martin Glover

Los Angeles, Ca

mohammad and his team did a great job. His team was able to navigate the different challenges related to a short sale with minimal stress. Thanks to him and his team!.

احمد الدوسري

احمد الدوسري

الرياض القابضة,المملكة العربية السعودية

سعيد جدا كوني احد عملاء مكتب المحامي محمد آل عثمان للمحاماة والاستشارات القضائية حقيقة لمست حسن التعامل والمرونة بالاداء ,حيث تم تحصيل جميع ديوني المتعثرة على العملاء باسرع وقت,ما يميز مكتبهم قربهم من العميل في مشاركته جميع اجراءات وتفاصيل القضية دون كلل ,في كل تعامل جديد مع المحامي اجد الرضا التام







خطوات  توكيل افضل محامي لقضيتك بالرياض


قد يكون من الصعب معرفة  كيفية توكيل محامي ممتاز في الرياض ، عموماً عندما تحتاج إلى استئجار المحامي ، فهذا يعني عادة أنك في موقف صعب. ربما تحتاج إلى تعيين محام لمساعدتك في بدء اعمالك التجارية في انشاء شركة واستخراج سجل تجاري  ، أو لتقديم براءة اختراع لمنتج اخترعته. أو ربما تحتاج إلى تعيين محام لأنك تحتاج الى تحصيل ديونك في الرياض او جدة   أو لأن عملك يواجه إفلاسًا وشيكاً وتحتاج الى عمل صلح واقي.

في أي من هذه الحالات أو غيرها، تواجه مشكلات قانونية معقدة تحكمها مجموعة واسعة من القوانين المتشابكة. أنت بحاجة إلى شخص لديه المعرفة والخبرة والمهارات الصحيحة لتقديم المشورة القانونية لك حول أفضل مسار للعمل.


تعتبر معرفة كيفية توكيل محامي يناسب وضعك

 خطوة أساسية في هذه العملية. يمكن أن يحدد ما إذا كان عملك قد نجح أو فشل ، أم لا يتم منح براءة الاختراع الخاصة بك ، أو إذا كنت ستواجه عقوبة السجن .

لذلك ، طريقة توكيل محامي تمر خلال ثلاثة خطوات هامة وهي عوامل مهمة يجب عليك تقييمها من أجل اتخاذ القرار الصحيح.

الخطوة 1: العثور على محامين - التركيز على الموقع والممارسة المجال


كما هو واضح ، قد تكون الخطوة الأولى هي العثور على بعض المحامين. (لدينا مجموعة من المحامين الجيدين بالرياض في lawyersinriyadh.com إذا كنت لا تعرف مكان العثور على واحد). هناك شيئان أساسيان يجب تقييمهما في هذه المرحلة: الموقع ومجال الممارسة.

من المفيد دائمًا تعيين محامي محلي في الرياض لضمان الكفاءة طوال العملية. هذا لا يعني أنه يتعين عليك تعيين محامٍ يعيش في منطقتك ، ولكن يجب عليك العثور على محامي يكون مكتبه قريبًا بما يكفي بحيث لاتحتاج للسفر من وقت لآخر.

والأهم من ذلك هو تعيين محام يركز على المجال المناسب للقانون. إذا كنت تواجه مشاكل قانونية في شركتك فبتالكيد سيكون محامي الشركات هو الخيار الانسب لقضيتك، فأنت ترغب تمامًا في تعيين محام ذو خبرة كبيرة في الدفاع عن الأشخاص في مواقف مماثلة. وبالمثل ، إذا كنت تبدأ نشاطًا تجاريًا عبر الإنترنت ، فأنت لا ترغب في تعيين محام متخصص في الوصايا والتخطيط العقاري. كل مجال من مجالات القانون معقد للغاية ، لذلك من المهم تعيين محام يناسب احتياجاتك.

الخطوة 2: تحديد مدى تعقيد مشكلتك


في هذه المرحلة ، عندما تجري عادة عملية البحث عن المحامي تعيين محام ستجد بعض المحامين في منطقتك متخصصون في نوع العمل القانوني الذي تحتاجه. الآن قد ترغب في تحديد مقدار التكلفة والتخطيط وفقًا لذلك. العامل الرئيسي الذي يؤثر على التكلفة هو تعقيد مشكلتك القانونية.

يعد تعقيد المشكلة القانونية التي تواجهها مهمًا لعدة أسباب: أحدها يحدد عدد الساعات التي سيضطر المحامي إلى العمل فيها ، وهو ما يلعب دورًا رئيسيًا في التكلفة الإجمالية ، ولكن الأهم من ذلك ، يمكنه تحديد معيار الخبرة سيحتاج محاميك لخدمتك بشكل أفضل.

بالنسبة إلى الأشياء الأساسية مثل دمج شركة ناشئة ، يمكن لأي محام أعمال مختص أن يتولى المهمة ؛ ومع ذلك ، لا تزال ترغب في العثور على محام متخصص في نوع العمل الذي تريد تشكيله. ولكن عندما يتعلق الأمر بصياغة مذكرة او عقد شراكة ، أو تحديد ما إذا كان الشخص الذي عينته موظفًا أو مقاولًا مستقلاً ، فإن هناك بعض المشكلات القانونية الأكثر تعقيدًا. في هذه الحالات ، من الأفضل عادة تعيين محام ذو خبرة أكبر ، ومستوى خبرة المحامي يؤثر بشكل مباشر على اتعاب المحامي .

الخطوة 3: تحديد ميزانيتك


إذا كنت مليونيرًا ، فإن فرص الميزانية لن تكون مشكلة كبيرة (بالإضافة إلى ذلك ، ربما لديك بالفعل فريق من المحامين ، لذا فإن كيفية تعيين محامٍ ليست مشكلة حقًا ... لكنني استطرد).

إذا كنت من الطبقة القادحة او المتوسطة ، فربما تكون الميزانية أحد أكبر العوامل. لذلك ، مع مراعاة تعقيد مشكلتك ، يجب أن تفكر في المبلغ الذي ترغب في إنفاقه. بمجرد تحديد نطاق معقول ، يجب عليك مشاركة ميزانيتك مع كل محام تفكر في تعيينه ومحاولة إيجاد الرصيد الصحيح للتكلفة ومستوى الخبرة. وتذكر أن الخبرة أكثر أهمية مع زيادة تعقيد مشكلاتك القانونية.

الاختيار بين تخصصات مكاتب المحاماة المعتمدة

يمكنك عزيز الاختيار بين عدة تخصصات قانونية تناسب قضيتك على سبيل المثال

افضل محامي سعودي في جدة
افضل محامي في الرياض
محامي تستر تجاري
محامي عقارات في الرياض
محامي طلاق في الرياض
محامي متخصص في القضايا الادارية
ارقام محامين بالرياض للاستشارة
محامي قضايا عمالية
محامي قضايا جنائية الرياض
محامي قضايا اسرية
محامي تجاري بالرياض
محامي تعويضات بالرياض
محامي تحصيل ديون
افضل مكتب تحصيل ديون

الملخص في اختيار مكتب المحامي المناسب 


بعض الأشياء المهمة الأخرى التي قد تفكر فيها على طول الطريق هي مراجعات من عملاء سابقين ، ومدى انشغال المحامي في الأعمال الأخرى (التي يمكن أن تبطئ الأمور) ، ومدى توافقك شخصيًا مع المحامي. يمكن أن يكون العمل القانوني متقاربًا وشخصيًا في بعض الأحيان ، لذلك من المستحسن تعيين محام ترتاح في التعامل معه.

والآن بعد أن تعرفت على أساسيات  تعيين محام ، يجب أن تمضي قدمًا وتبدأ ! لكننا نفهم أن التعاقد مع محام يمكن أن يكون في كثير من الأحيان عملية فيها مخاطرة  وتستغرق وقتا طويلا ومحبطة.

في lawyersinriyadh.com ، نركز بشكل كبير على جعل عملية تعيين محام غير محبطة قدر الإمكان. نحن نقدم مكاتب محاماة في الرياض بشكل شفاف يتيح لك مراجعة محامين محليين متعددين في منطقتك والتواصل معهم في وقت واحد من خلال نظام مراسلة خاص. نحن نسمح لك أيضًا بالحصول على عروض أسعار من كل واحدة لمساعدتك في العثور على الملاءمة المناسبة لميزانيتك.

محامي في الرياض
افضل محامي في الرياض